Componisten
Carl Smulders (1863-1934)
Carl Smulders werd geboren op 8 mei 1863 in Maastricht. Tijdens zijn schooljaren op de Gemeentelijke HBS
kreeg hij zijn eerste pianolessen en begon hij ook heel bescheiden composities te schrijven.
Hij liet zich in 1878 aan het Luikse Conservatorium inschrijven.
In 1886 kreeg Smulders van de jury van het conservatorium de gouden medaille voor piano uitgereikt
voor zijn eindexamenwerk: zijn eerste pianoconcert in a-klein.
Hij werd kort nadien docent harmonieleer aan het Luikse muziekinstituut; bij zijn collega's
stond hij bekend als een 'pianiste par excellence'. Samen met zijn goede vriend, de jong gestorven componist
Guillaume Lekeu (1870-1894) won hij in 1891 een tweede prijs tijdens het concours voor de Brusselse Prix de Rome.
In dat jaar liet hij zich tot Belg naturaliseren, zodat hij aan een compositiewedstrijd mee kon doen
met zijn cantate 'Andromède' voor koor, solisten en orkest.
Rond 1900 had Smulders een uitstekende naam als musicus en componist verworven met goed relaties
in het Nederlandse en Belgische muziekleven. Hij was muziekrecensent voor het tijdschrift 'Le Diapason'
en had tal van leerlingen onder wie Benoit Franssen. Hij was bevriend met dirigent Henri Hermans (1883-1947)
en met de classicus Alphons Diepenbrock (1862-1921). Diepenbrock was als autodidact in de muziek onzeker
over zijn compositorische talent.
Beide componisten droegen werken aan elkaar op. Diepenbrock verwierf als componist langzaam maar zeker
grote bekendheid; anderzijds was hij het ook die Smulders' werk introduceerde bij grote Nederlandse
symfonieorkesten en hun dirigenten, zoals bij de legendarische dirigent Willem Mengelberg (1871-1951).
Smulders werd in 1896 uitgenodigd zijn tweede pianoconcert zelf uit te voeren in Amsterdam
met het Concertgebouworkest o.l.v. Mengelberg. In zijn geboortestad voerden de 'Mastreechter Staar'
o.l.v. Peter Gielen en het Maastrichts Stedelijk Orkest o.l.v. Henri Hermans regelmatig werk van hem uit.
Voorts introduceerde hij de muziek van de in Luik geboren César Frank (1822-1890) in ons land.
In de oorlogsperiode werkte hij mee aan de technische ontwikkeling van een nieuw klavier van de Belgische
ingenieur/componist Pierre Hans. Na de oorlog (1920) concerteerden beiden voor de Belgische koning met
eigen composities op het zogenoemde 'Hansklavier' in het Koninklijk Paleis in Laeken. Smulders trad in de
daaropvolgende jaren niet meer in het openbaar op en componeerde in de jaren 1932-1933 nog twee werken
voor mannenkoor. Zijn oeuvre omvat symfonische werken, concerten, kamermuziek, cantates, koren en een
groot aantal liederen. Niet veel van zijn werk is ook uitgegeven. Muzikaal was zijn stijl (laat)romantisch
te noemen met invloeden van de muziek van Richard Wagner, César Franck en Edvard Grieg. In de
veranderingen in zijn lyrische stijl treedt een accentverschuiving op van Duits-Wagneriaans naar
Frans-georiënteerde composities.
Op 21 april 1934 stierf Carl Smulders in zijn Luikse woning aan de gevolgen van een leveraandoening.
Links: