Componisten

Henri Delnooz

Henri Delnooz (Maastricht 1942) studeerde aan het Conservatorium Maastricht piano bij Hans Oosthout en Theorie der Muziek bij Willem Hijstek, Jan Mul en Matty NiŽl. In deze periode groeide zijn belangstelling voor het componeren. In 1967, na het voltooien van deze studies, werd hij aan dit conservatorium aangesteld als docent theoretische vakken en werd daarmee een collega van zijn vroegere leermeesters. Compositorische studies vervolgde hij bij Willem Kersters in Hasselt en Ferenc Farkas en Rudolf Maros in Budapest. Vervolgens werd hij, naast Kersters en NiŽl, aan het Conservatorium Maastricht benoemd als docent hoofdvak Theorie en hoofdvak Compositie. In korte tijd bouwde hij in beide disciplines bloeiende klassen op. Hij was een van de medeoprichters van de Stichting Limburgse Componisten. Delnooz schreef voornamelijk kamermuziek, enige filmmuziek en twee grote werken voor koor. Te noemen zijn ‘Zwei Bilder von Auschwitz’ (1981) en ‘Elis’ (1987) voor koor, de Symphonie for 21 players (1984), ‘Gestes’voor fluit en accordeonorkest (1983) en het Blaasquintet (1988).